De 10 beste manieren om je weerstand te verbeteren.

YOUR FIGHT AGAINST COVID 19
Zoals je waarschijnlijk al weet is de beste manier om je tegen virussen zoals Covid-19 te weren een goed werkend immuunsysteem hebben. Of anders gezegd je weerstand verbeteren. Hieronder vind je een lijst met de 10 beste manieren om je weerstand (immuunsysteem) te verbeteren.

1. Zorg voor een goede hygiëne

Was of desinfecteer je handen vaak en geef geen handen meer bij begroeting. Op deze manier haal je een hele grote kans op besmetting weg.

2. Beweeg en wees actief

Je lichaam is gemaakt om te bewegen. Alles in jouw lichaam werkt beter als het in beweging is. Denk aan spieren, botten, kapsels, bindweefsel en organen. Doordat het in beweging is blijven ze in goede conditie en kunnen ze hun functie goed blijven uitoefenen. Als je lichaam in goede conditie is, kan het sneller en beter reageren op lichaamsvreemde stoffen, bijvoorbeeld virussen zoals Covid-19.

3. Ga naar buiten

Ga naar buiten! En dan bedoel ik met name in een natuurrijke omgeving. Omdat de natuur weinig fijnstof in de lucht bevat is het voor het lichaam makkelijker gezond te blijven. Er blijft energie over om andere processen te optimaliseren. Daarnaast komen er bepaalde stoffen van bomen af die je immuunsysteem alert houden. Hierdoor zorg je ervoor dat als er een virus binnen komt je immuunsysteem sneller kan reageren. De kans is dan groter dat de klachten minder heftig zijn. Tevens werkt de natuur stress verlagend. Door stress kan je immuunsysteem overbelast raken. Het kan dan minder goed zijn werk doen zoals bijvoorbeeld virussen aanpakken in het lichaam.

4. Slaap 8 uur per nacht

Slaap is de rustfase van het lichaam. Dit is zeer cruciaal voor alle processen in het lichaam. In de nacht zorgt je lichaam ervoor dat alles weer klaar staat voor de volgende dag. Als dit proces negatief wordt beïnvloed zal dat effect hebben op o.a. het immuunsysteem. Het immuunsysteem kan dan niet goed zijn werk doen en de kans dat virussen ons lichaam binnen komen en blijven wordt groter.

5. Eet zo min mogelijk bewerkte voeding

Voeding is extreem belangrijk voor je lichaam. Het woord zegt het al (voed)ing. Je voedt je lichaam. Hier moet je lichaam alle energie en alle stoffen uithalen om al die lichaamsprocessen goed te laten verlopen. Hoe meer bewerkte voeding je neemt hoe harder het immuunsysteem moet werken om al die bewerkte stoffen uit het lichaam te krijgen.

Helaas komen er ook van die stoffen in het lichaam. Hierdoor raken veel processen verstoord. Dit zorgt er weer voor dat het immuunsysteem niet goed kan werken. Nu kunnen er nog meer lichaamsvreemde stoffen het lichaam in. Zie je de vicieuze cirkel ontstaan? De kans dat een virus zich kan vermenigvuldigen in het lichaam wordt alsmaar groter.
De richtlijn is 600 gram groente en 400 gram fruit per dag.

6. Nuttig geen calorieën voor een totale tijd van 16 uur. (18:00 – 10:00)

Zodra jij iets eet of drinkt waar calorieën inzitten wordt het immuunsysteem actief voor ongeveer 14 uur. Als je 6 x per dag eet heeft het immuunsysteem nooit rust. Door een periode te ‘vasten’ van 16 uur krijgt het immuunsysteem meer rust. Hierdoor krijg jij meer energie. Ook worden er, als jij 6 x per dag eet 2 van de 3 energiesystemen gebruikt. De laatste zal nooit aan bod komen. Terwijl je van die juist de meeste energie krijgt.

Dit is een voorbeeld:
Je eerste maaltijd om 11:00.
De tweede maaltijd om 15:00.
De laatste maaltijd om 19:00.

7. Zorg voor een goede conditie

Blijf werken aan een goede conditie zowel voor je uithoudingsvermogen als je organen.
Adem altijd door je buik en adem pas door je borst als je een fysieke activiteit gaat doen. Bij een borst ademhaling gebruik je je hulp-ademhalingsspieren.
Door de buikademhaling blijven de organen in een betere conditie. Je hart kan hierdoor ook makkelijker pompen. Train 2 x per week je uithoudingsvermogen door meer te fietsen, hardlopen, teamsport of een training waar je hartslag van omhoog gaat.

8. Supplementeer Vitamine C, Magnesium en Omega 3 en goede multivitaminen

Essentiële voedingstoffen moeten we uit onze voeding halen. Helaas wordt dat met de conditie van onze voeding steeds moeilijker. De bodemkwaliteit is stukken minder geworden de laatste jaren. De mineralen in de grond is sterk teruggelopen. Daarom zijn goede kwaliteit supplementen een zeer goede toevoeging. Zorg bij vitamine C dat het een actieve stof is gewonnen uit mineralen. Bij magnesium het liefst een actieve vorm zoals bisglycinaat en citraat.
De omega 3 zonder omega 6 en met een hoge dosis EPA en DHA.

9. Drink voldoende water

Water is leven. Je lichaam bestaat voor een groot deel uit vocht. Water is daarom heel belangrijk om alle processen goed te laten verlopen. Hoe beter je immuunsysteem kan werken hoe minder de kans op virussen. De richtlijn is dat er per 25 kilo lichaamsgewicht 1 liter water moet worden geconsumeerd.

10. Train

Gecontroleerde prikkels aan het lichaam geven is van groot belang. Ons lichaam is zeer lui ingesteld. Als het niets hoeft te doen doet het ook niets. Sterker nog, als we geen spiermassa aanspreken breekt het lichaam het af. Het lichaam is zeer efficiënt ingesteld omdat het alles doet om te overleven. In de huidige tijd is dat een stuk minder van belang maar ons lichaam is nog niet aangepast aan deze tijd. Door 2 x per week een goede prikkel te geven door middel van krachttraining gaat het lichaam reageren door spiermassa aan te maken en zo bouwen we een buffer op voor tijden dat het minder goed gaat. Mocht je toch ziek worden, kan het lichaam sneller herstellen en zijn we weer sneller op de been.

Klaar om een verandering te maken?

Blijf in contact

06 21 23 24 08
jamie@jamiedebatz.nl

Berenklauw 48
6665 HW Driel
Gelderland

KvK 69280215

BTW nr: NL001855989B57