Voeding

Er is tegenwoordig heel wat te doen rondom voeding. Waarvan we gisteren nog dachten dat iets goed voor ons zou zijn, kan het vandaag ineens schade toebrengen aan je gezondheid. Mits we natuurlijk moeten geloven wat er allemaal gepretendeerd wordt. Om wat meer duidelijkheid te scheppen over gezonde voeding en vooral een houvast te bieden, heeft Personal Physical Coaching 8 voedingsrichtlijnen opgesteld. Iedere richtlijn lichten we kort toe, om duidelijk te maken waarom deze richtlijn bijdraagt aan een gezond voedingspatroon.

De 8 voedingsregels van Personal Physical Coaching

1. Ga zoveel mogelijk voor vers en puur

Ofwel; kies zo min mogelijk voor kant-en-klare maaltijden, snacks, sauzen of dressingen, maar maak deze zelf van verse ingrediënten. Zo voorkom je dat je te veel zout, suiker en andere onnodige stoffen binnenkrijgt en je geen nuttige voedingsstoffen misloopt.

2. Eet dagelijks voldoende groente en fruit

Ik raad aan om iedere dag 400 gram fruit en 600 gram groenten te eten. Verschillende onderzoeken tonen aan dat dit het risico op o.a. bepaalde vormen van kanker en hart -en vaatziekten verkleint.

3. Drink dagelijks voldoende water

Ons lichaam heeft per dag gemiddeld 30 ml water per kilogram lichaamsgewicht nodig. Dit komt neer op 2 liter (8-10 glazen) per dag. Aangeraden wordt om die 2 liter te verdelen over heel de dag.

4. Probeer vanaf 19:00 uur niet meer te eten en eet pas minimaal 14 uur later

Dit klinkt in eerste instantie voor velen wat heftig, maar wanneer dit eenmaal je ritme is zul je de positieve effecten ervan gaan ondervinden. Denk o.a. aan een beter/dieper slaappatroon, een betere vetverbranding en minder trek overdag.

5. Kies voor 4 dagen plantaardig en 3 dagen dierlijk

Het volgen van een plantaardig dieet is niet alleen beter voor de wereld, maar ook zeker voor je eigen lichaam. Verschillende onderzoeken tonen aan dat een te veel aan (rood)vlees bepaalde vormen van kanker en hart -en vaatziekten vergroot. Ik raad dierlijke producten niet af, maar ik sta voor een goede balans tussen dierlijk en plantaardig eten. Mijn advies is: Kies 4 dagen per week voor een plantaardig dieet. Deze wijze uit zich in een eetpatroon zonder vlees, vis, zuivel, eieren en alles wat van dieren komt. De focus ligt vooral op groenten, fruit en onbewerkte producten* en kies in de overige 3 dagen voor maaltijden waarin dierlijke producten in kleine mate op het menu staan. Nog steeds ligt de focus op groenten, fruit en onbewerkte producten, maar deze dagen gecombineerd met bijvoorbeeld een stukje vlees, vis of gekookt eitje.

* Als je een plantaardig eetpatroon wilt volgen, let er dan op dat je sneller een vitamine B12 te kort kunt krijgen. Je kunt dan eventueel vitamine B12 supplementeren. Daarnaast is het ook goed om ook vitamine D3 en Omega 3 vetzuren te supplementeren. Voor specifieke vragen kun je altijd contact met mij opnemen.

6. Ga voor volkoren producten

In volkoren producten zitten meer waardevolle voedingsstoffen dan in niet volkoren producten (de ‘witte’ variant). Kies dus altijd voor volkoren brood, pasta soorten en (zilvervlies)rijst.

7. Kies het juiste vet

Let niet zo zeer op de hoeveelheid vet in producten, maar vooral op het soort vet. Zo verhogen verzadigde -en transvetten het risico op hart -en vaatziekten. Kies liever voor producten die rijk zijn aan onverzadigde vetten, zoals onbewerkte noten en oliën.

8. Varieer!

Er is helaas niet één product dat alle belangrijke voedingsstoffen bevat. Daarom is het belangrijk om voldoende te variëren in je voeding. Dit doe je o.a. door plantaardige voeding af te wisselen met dierlijke producten. Maar ook door bijvoorbeeld aardappelen af te wisselen met rijst, pasta en peulvruchten. Hetzelfde geldt voor fruit en groenten. Kies de ene dag voor groene bladgroenten of fruitsoorten en de andere dag voor bijvoorbeeld rode groente -en fruitsoorten.

Blijf in contact

06 21 23 24 08
jamie@jamiedebatz.nl

Berenklauw 48
6665 HW Driel
Gelderland

KvK 69280215

BTW nr: NL001855989B57