Blijf jij ook zoveel mogelijk thuis zoals de overheid veelvuldig van ons vraagt? Dan lijken de eerste paar weken misschien wel voorbijgevlogen. Maar nu zijn we inmiddels alweer ruim acht weken verder en laten we eerlijk zijn, we zijn het nu wel een beetje zat. De dagen lijken veel op elkaar, je krijgt (waarschijnlijk) weinig beweging waardoor je lichaam stijf voelt en je hebt elke dag, minstens drie keer gok ik zo, de neiging om naar die ellendige snoepkast of -la te lopen. Je komt corona kilo’s aan ;-). Het is een vicieuze cirkel waar je maar niet uit komt. Dat is ook heel moeilijk omdat je thuis gewoon weinig afleiding hebt. Toch kan het een groot verschil maken als je hier-en-daar een aantal (kleine) dingen verandert in je dagelijkse ritme.

Ik heb een aantal tips voor je hieronder beschreven. Laten we eens met de meeste simpele verandering beginnen. Misschien doe je dit al wel, in dat geval, ga zo door!

  • Ga elke dag een flink stuk wandelen. Als je al een paar uur achter die PC zit dan gaan hoogstwaarschijnlijk je onderrug en nek en/of schouders flink zeuren. Je lichaam heeft ELKE dag beweging nodig om soepel te blijven. Ook kan een flink stuk lopen je creatieve brein aan het werk zetten waardoor je misschien wel nieuwe ideeën krijgt of juist een oplossing voor dat ene probleem.
  • Ik ben een groot voorstander van krachttraining omdat je lichaam die prikkels nodig heeft om niet te verzwakken. Want uiteindelijk komen daar de klachten van. Je lichaam verzwakt op den duur als je er niks (of te weinig) mee doet. Ook verhoogt sporten je weerstand wat, helemaal in deze periode, erg belangrijk is!
  • Plan twee keer per week een moment in van ongeveer een half uur om te trainen. Er is genoeg gratis content op internet te vinden maar ik snap dat als je bijna nooit traint, al die online-sportfilmpjes boven je pet gaan. Als je het fijn vindt om hulp hierbij te krijgen, klik dan hier op de link en bekijk mijn ‘BLIJF THUIS BLIJF GEZOND’ programma. Ik heb dit programma heel laagdrempelig gemaakt zodat ieder eraan kan deelnemen.
  • Mobiliteitsoefeningen zijn ook erg goed om je lichaam soepel te houden. Dit zijn oefeningen om je spieren langzaam op te rekken en ze op deze manier op lengte te houden. Dit is bevorderend voor je (kracht) training. Mobiliteit bepaald ook, met behulp van spierkracht, de gecontroleerde flexibiliteit in je gewrichten. Dankzij een goede mobiliteit kun je je actief bewegen met de grootst mogelijke, pijnloze bewegingsvrijheid. Bekijk hier een filmpje waar ik specifiek de rug mobiliseer. Ook kan je GRATIS 4x per week LIVE met mij mee doen via mijn YouTube kanaal, Jamie de Batz. Ik geef elke keer een sessie van rond de 15 tot 20 min. met mobiliteitsoefeningen. Hopelijk kan ik jou een beetje helpen om zoveel mogelijk stijfheid in je lijf te voorkomen.
  • Lees een goed boek, je hebt misschien nu wel meer tijd dus bestel online een boek over een onderwerp waar jouw interesse ligt. Wie weet leer je jezelf nu wel een nieuwe gewoonte aan.

Stay home, stay safe!