Een slechte nachtrust kan van grote invloed zijn op je gezondheid en daarmee ook op je dagelijkse leven. Bij een (structureel) slaaptekort werken bepaalde processen in je lichaam minder goed of zelfs helemaal niet. Om wat voorbeelden te geven: Je humeur verslechtert, de functie van je brein en spieren verminderen, je eetlust neemt toe en je energielevel is laag. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Vaak ervaren we allerlei problemen en vragen we ons af waar het toch vandaan komt. Een slecht slaapritme is niet waar veelal het eerst aan gedacht wordt. Toch zouden we dat wel moeten doen. Sterker nog, het zou een top prioriteit moeten zijn!
Zonder een goed slaappatroon geen gezonde lifestyle.

 

 

In je slaap herstelt je lichaam. Het zorgt ervoor dat je de volgende dag weer fris en fruitig door kunt komen. Vergelijk het met een grote rommel op je bureau. Wanneer je dit niet opruimt, neemt de rommel op je bureau dagelijks toe. Dit met als gevolg dat je niet goed kunt werken en je het overzicht kwijtraakt. Met slaap gebeurt hetzelfde in je hoofd. Wanneer je slecht slaapt, krijgt je lichaam niet de kans om op te laden en om de informatie en inspanningen van de dag te verwerken.

Kortom; slapen is essentieel. Daarom is deze blog met 9 tips die ten goede komen van je slaapritme en dus ook jouw algehele functioneren/gezondheid.

#1 Als je niet genoeg slaapt, val je ook niet meer af.
Je hormoonhuishouding wordt door elkaar gegooid als je slaap niet goed is. Je lichaam raakt ervan in de war. Als je wilt afvallen maar het lukt niet meer, kijk dan ook eens of je wel genoeg slaapt.

#2 Ga voor 8 uur slaap.
Ideaal is wanneer je lichaam tussen de 7-9 uur slaap krijgt. De eerste 4 uur is je fysieke herstel en de laatste 4 uur is je cognitieve herstel. Dus als je te laat naar bed gaat ben je ‘s ochtends vaak moe en niet fit. Sta je te vroeg op dan kan je je vaak niet goed concentreren en je focus moeilijk vasthouden. Daarom is het belangrijk om 8 uur te slapen.

#3 Creëer ritme.
Ga niet later dan 22.00 of 23:00 naar bed en zet de wekker tussen 06:00 en 08:00. Herhaal dit iedere dag. Het liefst ook op de dagen dat je vrij bent. Zo leert je lichaam steeds beter wanneer het de rust kan nemen. Je valt dan ook steeds sneller en makkelijker in slaap. Je bioritme is er blij mee.

#4 Eet niet te laat.
Nuttig 4 uur voordat je gaat slapen geen calorieën meer. Je lichaam heeft tot 4 uur nodig om na een maaltijd weer tot rust te komen. Als je lichaam niet die rust krijgt, slaap je onrustig. Je lichaam komt dan niet in de juiste “slaapstand” terecht.

#5 Focus op je ademhaling.
Val je niet direct in slaap wanneer je in bed ligt? Dan kunnen ademhalingsoefeningen helpen. Leg je handen op je buik en adem door je buik. Voor 5-10 minuten adem je 3-4 seconden in en in 6-8 seconden uit. Zo laat je je lichaam tot rust komen, waardoor je makkelijker in slaap kan komen.

#6 Ga ontspannen je bed in.
Doe 3 uur voordat je gaat slapen geen zware fysieke inspanningen meer, zoals trainingen, zwaar werk of handelingen die om veel concentratie vragen.
Zorg dat je lichaam tot rust komt naarmate de avond vordert.

#7 Weg met die beeldschermen.
Verwijder elektronische apparaten uit je slaapkamer. Het is je SLAAPkamer dus geen televisie- of werkkamer. Met name de apparaten die op de wifi zijn aangesloten, zijn de boosdoeners. Het beste zou zijn om je modem uit te zetten, zodat er geen wifi signaal meer in je slaapkamer komt. Deze signalen kunnen je hersengolven beïnvloeden tijdens je slaap. Val dus niet met je telefoon of televisie aan in slaap, maar zet ze het liefst een uur voordat je naar bed gaat al uit. Vermaak jezelf liever met een leuk boek of tijdschrift of klets met je partner voordat je gaat slapen.

#8 Juiste temperatuur.
Zet de kachel uit als je gaat slapen en zorg ervoor dat het donker is op je slaapkamer. De temperatuur wil je rond de 17 graden houden. Een raam op een kiertje zetten kan geen kwaad. Sterker nog, een beetje frisse lucht is juist goed.

#9 Een goed matras.
Een goed bed/matras is een belangrijk aspect met betrekking tot je slaap. Slaap je al meer dan 8 jaar op hetzelfde matras? Overweeg dan toch eens om een nieuwe aan te schaffen. Ga naar een winkel waar ze verstand hebben van slaap en matrassen. Kijk niet hoe mooi het bed eruit ziet maar kies voor een bed dat goed bij jouw lichaam past.

Als je bovenstaande tips gaat toepassen zal je zien dat je slaapkwaliteit flink verbetert.

Slaap lekker en succes! ☺